Forsiden        Fuglehold               Rejser          Blandet              Links
Ferieturen til Lolland og Møn 2003. Eriks og Jens's fødselsdagsgave til hinanden

Vores miniferie starter med køligt vejr og lette skyer.

Vi går op i tårnet til Brejninge Kirke på Tåsinge, hvorfra man i klart vejr vil kunne se til mange af de omkringliggende øer og kirker bl.a. til kirken i Nakskov 43 km borte.
Trods blæst og kulde nyder vi kaffen og rundstykkerne, som Asta har bragt med, på pladsen nedenfor kirken.

Via dæmningen til Siø og broen til Langeland kommer vi til Spodsbjerg netop som en færge skal til at lægge fra, og vi får lov at køre ombord.
Første stop på Lolland er Grøn Verden i Købelev.
En dejlig oplevelse med dyr, fugle, planter og søde medarbejdere.

Et par Nøgenøjede Langnæbs Kakaduer fra Australien.

Tukanerne, som er i Grøn Verdens logo.

Rosa Kakaduer, som også findes i Australien.

En forunderlig smuk art af passionsblomsten.

I Købelevhaven ikke langt derfra er der mange spændende planter og blomster, som vi aldrig har set før.
Vi tager os god tid til at beundre de forskellige plantesamlinger.

Disse skønheder taler for sig selv.
I søen i den japanske afdeling beundrer vi koi karperne og omvendt.
På havnen i Kragenæs får vi kaffe, mens vi kigger på den livlige færgetrafik til og fra øerne Fejø og Femø.
Her er vi ved slusen mellem Kramnitse og Hummingen.

På det grønne område bag Mindestenen.
Her fortælles historien om det store inddæmmede areal og der er mærker i dobbelt mandshøjde på stenen af vandstanden ved en stormflod.

I Rødbyhavn er der stadig livlig færgetrafik mellem Danmark og Tyskland. Vi fandt en dejlig restaurant på havnen, hvor vi fik en skøn stegt rødspætte, mens vi kunne nyde udsigten til vand på begge sider.
Petersdal Bed and Breakfast

Efter en god søvn i disse rolige, lyse og venlige omgivelser, gik vi en tur i byen Nebbelunde med denne særprægede kirke. Et skønt morgenmåltid med værtindens hjemmebagte brød gav os en god start på dagen. Vi tog afsked efter en god snak med nogle pragtfulde værtsfolk, som gerne ville dele deres gode oplevelser gennem et langt virke med os.

Dagen var sat af til besøg i Knuthenborg Park. Vi startede tidligt og dyrene var meget aktive.
Vi havde forventet at se de store Rhododendron i blomst, men de står noget i skygge og springer senere ud.
Vejret var ikke venligt stemt, kulde, regn og blæst afholdt os fra at gå ret meget rundt.
Næste mål er Guldborgsundbroen.
Vi når lige at få den med i vores program. På skilte oplyses det, at den vil være lukket fra den 19. maj.
Kurs mod Farøbroerne, som var næste punkt på turen. Vi passerer frem og tilbage, da vi opdagede at man kan køre til Møn via Farø og Bogø.
En fantastiks flot tur.
Vi havde mere tid end forventet og kørte derfor til Nyord. En meget særpræget ø og by.
Hele området er en del af et reservat og bilkørsel i byen er forbudt. Vi parkerede udenfor på en mark og gik en tur. Her findes en mini selvbetjeningsbutik, hvorfra der sælges naturplejemidler. Der er også en lille købmandsbutik, en lille havn og en restaurant.
I Stege spiste vi på den hyggelige Klint Café.
Et godt måltid til en særdeles rimelig pris.

Klintholm Bed and Breakfast

Værelserne her er også
store og lyse i smukke
rolige omgivelser.

Vi nyder det korte ophold her og ikke mindst den dejlige kunst, som hænger på væggene i opholdslokalerne.

Værten anbefalede os at køre en tur ned til Klintholm Havn. Her nyder vi atmosfæren.

Der var også anledning til at kigge på et skib, som blev trukket på land, på bedding hedder det vist.
Møns Klint  Næste stop var Fyrtårnet, men her vil man ikke have besøgende. Det kan dog først læses, når man har bevæget sig temmelig langt ind på deres grund. Vi havde fået at vide af vores venlige vært, Jan, at det var muligt at gå herfra til Klinten, det valgte vi så at prøve efter. Dels var lårene lidt ømme endnu efter turen i Brejninge kirketårn og dels var der "kun" 2,6 km. Men hvilke! Op at stejle stier, trapper op, trapper ned og for at det ikke skulle være løgn, så havde vi alle trapperne ned til stranden til sidst alligevel. Det blev en uforglemmelig tur. Ubeskrivelig smuk og det gav ømhed til flere muskler.

På stranden var der ikke ret mange turister. Et hold unge mennesker fra Rødkilde Højskole ved at optage en film, som vil blive vist i Stege Bio den 31. maj.

I Kjøge Miniby får vi en rundvisning efter lukketid.

Far er én af de mange pensionerede håndværkere, som er frivillig medarbejder her.

Der bliver kælet for detaljerne, se blot disse tagrender.